Professioneel influencer, waarop moet je letten?
Sinds enkele jaren is een boeiende, nieuwe soort ondernemers aan een opmars bezig: de influencers. Influencers zijn jonge mensen waarvoor de sociale media geen geheimen hebben en die vlotjes volgers verzamelen. Zij verdienen hier ook geld mee. Ze krijgen inkomsten via YouTube, gratis spullen van bedrijven of ze worden betaald door de merken die hen inschakelen om producten te promoten.
Influencers zijn professionele ondernemers en dienen dus ook op een aantal zaken te letten. We lichten er graag enkele toe.
Gratis kledij of producten en het voordeel van alle aard.
Als influencer mag je vaak de producten die je promoot achteraf houden, leuk toch? Hierbij dien je wel op enkele zaken te letten. De gulle sponsor betaalt jou volgens de fiscus op deze wijze in natura. Vanuit het fiscaal oogpunt heb je hier een voordeel ontvangen waarop je belastingen moet betalen.
Wat betekent dit voor jou als influencer concreet? Het bedrijf dat je die producten heeft gegeven zal een fiscale fiche opmaken waarin verklaard wordt dat je in natura betaald werd. Je zal bijgevolg dit gekregen voordeel moeten aangeven in je belastingaangifte.
BTW
Als je op regelmatige basis geld ontvangt voor het maken van content dan ziet de BTW-administratie deze activiteit als het leveren van een dienst. Je bent bijgevolg BTW-plichtig. Wanneer jouw ontvangsten (al dan niet in natura) lager zijn als 25 000 euro op jaarbasis dan kan je een BTW-vrijstelling aanvragen voor kleine ondernemingen.
Maar is BTW voor jou een slechte zaak? Je klanten zijn echter bedrijven en geen particulieren. Zij kunnen de BTW die je aan hen aanrekent ook aftrekken. Daarbovenop kan je een deel of zelfs de volledige BTW op sommige van jouw aankopen recupereren. Denk hierbij aan jouw camera materiaal, smartphone of zelfs laptop.
Reclamewetgeving, ook voor influencers
Eerlijk duurt het langst. De wet zegt dan ook dat wanneer je een post maakt waarvoor je betaald wordt, waarin je een product kan winnen of wanneer je een product voor krijgt, je in deze gevallen onderworpen bent aan de reclamewetgeving. Je moet bijgevolg jouw volgers eerlijk laten weten dat het promo is, en niet jouw persoonlijke mening over het product.
Geen paniek, je kan dit doen via een hashtag of door een vermelding in jouw tekst bij de post. Pas deze ook aan aan jouw publiek. Heb je wereldwijd volgers, gebruik dan bijvoorbeeld #promoted of #paid.
Je moet dit enkel doen indien de opdrachtgever inspraak heeft over de content die je maakt.
Intellectuele rechten op content
Jij hebt het auteursrecht op de post die je bedenkt en maakt. Een deel van jouw inkomen kwalificeert dus mogelijks als inkomen vanuit intellectuele rechten. In België bestaat hiervoor een fiscaal gunstig regime, niet slecht dus. Meer hierover kan je vinden in ons artikel over auteursrechten.
Heb je plannen om je professioneel op de sociale media te storten? Twijfel dan niet om ons te contacteren, we begeleiden je graag in jouw plannen.
De laatste nieuwtjes
Brett en Syria van het Tax & Legal Team aanwezig op GGI European Regional Conference in Tallinn
Met veel enthousiasme namen Brett en Syria van ons Tax & Legal Team vorige week deel aan GGI European Regional Conference in Tallinn, Estland. [Lees verder]
Collega Brett verlegt zijn grenzen tijdens Ironman in Nice
In dit artikel is Brett Buelens aan het woord. Naast zijn professionele interesses in fiscaliteit en juridische zaken koestert hij een passie voor duursporten. Zo nam hij onlangs deel aan Ironman in Nice. [Lees verder]