Accountancy, tax & legal
20 april 2020

Corona-update: voorwaarden en uitsluitingen compensatiepremie

Welke ondernemingen komen in aanmerking

    • de eventsector en de andere ondernemingen die indirect door de sluitingen en afgelastingen ten gevolge van de coronavirusmaatregelen worden getroffen;
    • de (para)medische beroepen en technische controle die ten gevolge van de coronavirusmaatregelen alleen nog dringende interventies mogen doen;
    • de dienstenleveranciers die ten gevolge van de coronavirusmaatregelen alleen nog dringende interventies mogen doen of waarbij bepaalde werklocaties worden afgesloten;
    • de ondernemingen die essentiële diensten leveren.
  • Ben je niet actief in één van voormelde sectoren en was je niet verplicht de deuren te sluiten, dan komt je onderneming in aanmerking voor steun indien zij een substantiële exploitatiebeperking ondergaat ten gevolge van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

De omzetdaling van minstens 60% dient als volgt te worden aangetoond

  • 60% omzetdaling tijdens de periode 14/03/2020 – 30/04/2020 in vergelijking met de referentieperiode van 14/03/2019 tot en met 30/04/2019.
  • Indien de referentieperiode een abnormaal lage omzet aantoont, mag de periode vervangen worden door een andere referentieperiode.
  • Voor starters moet deze periode getoetst worden ten opzichte van het financieel plan.
  • De omzetdaling betreft daling ingevolge verminderde prestaties en niet door uitgestelde facturatie.
  • Dit dient te worden aangetoond door middel van:
    • dagontvangsten
    • geleverde prestaties
    • tijdsregistratie
  • Ingeval van omzetdaling door substantiële exploitatiebeperkingen, moet de omzetdaling het gevolg zijn van bijvoorbeeld de opgelegde verplichtingen, zoals deze van de social distancing van de werknemers waardoor de onderneming niet op volle toeren kan draaien. De omzetdaling kan eveneens te wijten zijn aan de verminderde afname van producten en diensten door professionele klanten omdat zij hun zaak moesten sluiten. Loutere omzetdaling door verminderde vraag is een onvoldoende reden.

Bij verdere vragen kan u steeds bij uw cliëntenadviseur terecht.

Deel dit bericht:

De laatste nieuwtjes

2020-08-06T08:20:10+01:00