Accountancy, tax & legal
27 maart 2022

Voordeel alle aard bedrijfswagens en mobiliteitsbudget anno 2022

Recente nieuwsberichten melden een aanzienlijke stijging van het voordeel alle aard voor het gebruik van een bedrijfswagen in 2022. De berekeningswijze van het voordeel alle aard is echter afhankelijk van diverse factoren en wordt berekend op basis van een formule waarbij de uitstoot, de ouderdom van het voertuig en de cataloguswaarde relevant zijn. Tijd om de berekeningswijze kort onder de loep te nemen door een kort overzicht te geven van de belastbaarheid van bedrijfswagens en mogelijke alternatieven.

Voordeel alle aard

Het gebruik van een firmawagen voor privé doeleinden wordt door de fiscale wetgever gezien als een voordeel alle aard. Dit gebruik is aldus onderworpen aan belastingen en wordt gewaardeerd op basis van de volgende formule:

Cataloguswaarde * CO²-percentage * 6/7 * leeftijdspercentage

CO²-uitstoot

Men vertrekt van een basispercentage van 5,5 % en past deze toe op een aantal referentiewaarden opgedeeld op basis van het type brandstof. De referentiewaarden zijn gebaseerd op de gemiddelde uitstoot van nieuwe wagens en liggen ten gevolge van de vergroening van voertuigen lager in vergelijking met vorig jaar. De referentiewaarden bedragen:

  • 75 gram voor dieselwagens
  • 91 gram voor benzinewagens

Om het percentage voor jouw wagen te kennen, bereken je het verschil tussen de uitstoot van jouw voertuig en de gemiddelde uitstoot van hierboven. Voor elke gram CO² die jouw voertuig onder of boven het gemiddelde zit, verlaag (tot min. 4 %) of verhoog (tot max. 18 %) je het basispercentage van 5,5 % met 0,1 %.

Of jouw firmawagen hoger wordt belast zal dus afhangen van een vergelijking van de resultaten van deze formule ten opzichte van vorig jaar. In geval je ook dit jaar onder een minimum- of maximumpercentage valt, zal het voordeel alle aard dus niet stijgen.

Ouderdom

Jaarlijks verlaagt het percentage van de catalogusprijs waar je dient rekening mee te houden met 6 % waardoor je in het jaar 2022 niet met 100 % maar met 94 % van de cataloguswaarde dient rekening te houden. Indien je door de referentiewaarde een lager percentage CO² verkrijgt voor 2022 zal in sommige gevallen het voordeel alle aard slechts beperkt of niet stijgen doordat de wagen een jaartje ouder is.

Mobiliteitsbudget

Het belang van ‘groene mobiliteit’ zorgt ook voor een gewijzigde regelgeving van het mobiliteitsbudget. Uit het wetsontwerp hierover blijken enkel belangrijke wijzigingen wat betreft het alternatief budget dat werknemers verkrijgen in plaats van een bedrijfswagen. Hieronder kort de drie pijlers waarvoor men kan kiezen met de wijzigingen die blijken uit het ontwerp:

  1. Milieuvriendelijke wagen met o.a. de volgende wijzigingen: verstrengde vereisten duurzame wagen / vanaf 2026 beperkt tot voertuigen zonder CO²-uitstoot.
  2. Duurzame vervoersmiddelen met o.a. de volgende wijzigingen: uitbreiding naar bijkomende kosten (financiering /opslag van o.a. elektrische fietsen / abonnement niet meer beperkt tot woon-werk maar alle verplaatsingen en ook voor gezinsleden mogelijk / uitbreiding gebruik voor huisvestingskosten (ook financiering) in geval de woning vlakbij het werk ligt).
  3. Vergoeding in cash

Wachtperiode

De belastbaarheid zal afhangen van de keuze van bovenvermelde drie pijpers. Voor 2022 is een belangrijke wijziging doorgevoerd wat betreft de wachtperiode waarmee de werknemers dienden rekening te houden.
Waar de regeling hiervoor vereiste dat de werknemer minstens 12 maanden beschikte over (het recht op) een bedrijfswagen is het mobiliteitsbudget nu niet meer afhankelijk van deze wachtperiode. Wel blijft de regeling beperkt tot de werkgevers die in de 36 maanden voor de invoering bedrijfswagens ter beschikking stelden aan de werknemers.

Bedrag

Nieuw toegekende mobiliteitsbudgetten zouden volgens de nieuwe regelgeving vanaf dit jaar minimaal 3 000 euro en maximaal 16 000 euro bedragen en beperkt zijn tot 1/5de van het bruto jaarloon. Voor bestaande budgetten worden die begrenzingen echter pas volgend jaar ingevoerd en is deze vanaf 1 januari volgend jaar van kracht. Er komt een KB om de berekeningsmodaliteiten van het mobiliteitsbudget te vereenvoudigen.

Conclusie

De bedrijfswagen blijft dus interessant voor de werknemer en zeker in geval men kiest voor een ecologisch voertuig. Naast de diverse andere maatregelen die werkgevers stimuleren richting een groenere automobiliteit blijken de berekeningsmethodes alsook de alternatieven zoals het mobiliteitsbudget de werknemers te stimuleren richting een duurzaam vervoersmiddel.

Heb je nood aan begeleiding of vragen over de keuze die het best aansluit bij jouw bedrijf mag je ons gerust contacteren hiervoor.

De laatste nieuwtjes

2022-03-27T12:24:35+01:00