window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-165612260-1');

Accountancy, tax & legal

Vlaamse energiesteun voor bedrijven

Door de stijgende energieprijzen krijgen steeds meer bedrijven het moeilijk. Daarom treft de Vlaamse overheid maatregelen om ondernemers te ondersteunen tijdens de energiecrisis.

Had je een gezonde vennootschap voor de prijsstijgingen van de energie? Is je winst door de energiecrisis omgezet naar verlies? Dan kan je misschien een energiesteun aanvragen!

Je moet aan volgende voorwaarden voldoen

  • Je onderneming heeft een operationeel verlies in het 4e kwartaal van 2022
  • Je hebt minimaal 7 500 euro aan energie-uitgaven betaald in 2021

Hoeveel steun krijg je net?

Er wordt een onderscheid gemaakt onder 3 gradaties (zie hieronder).
Eenmanszaken behoren altijd tot categorie a – Gewone energie-intensieve bedrijven.
Je kan de energiesteun aanvragen vanaf eind november.

Gewone energie-intensieve bedrijven

  • Maximum 25% op de meerkost van het 4e kwartaal 2022
  • Beperking tot 80% van het operationeel verlies
  • Maximum van 500 000 euro per kwartaal

Meer energie-intensieve bedrijven

  • 30% op de meerkost van het 4e kwartaal 2022
  • Beperking tot 80% van het operationeel verlies
  • Maximum van 4 000 000 euro per kwartaal

Heel energie-intensieve bedrijven

  • 35% op de meerkost van het 4e kwartaal 2022
  • Beperking tot 80% van het operationeel verlies
  • Maximum van 7 500 000 euro per kwartaal

Wat zijn de gevolgen bij het aanvragen en ontvangen van de energiesteun?

  • Je onderneming is nog 5 jaar actief in de Vlaamse vestiging waarvan de energiekosten werden gesubsidieerd.
  • Het jaar waarin je de steun ontvangt mag je geen dividenden uitkeren (01/10/2022 – 31/12/2023).
  • De onderneming van meer dan 10 personen mag slecht beperkt gebruik maken van tijdelijke werkloosheid (max 35% van de tewerkstelling vorig jaar).

De laatste nieuwtjes

Naar Nieuwsoverzicht
  • Konsilanto medewerkers

Resultaten tevredenheidsonderzoek

06/02/2023|

Klantentevredenheid en transparantie naar onze cliënten toe zijn voor Konsilanto topprioriteiten. Daarom deed Konsilanto in samenwerking met de UCLL in 2022 een waardevol onderzoek naar hoe het nu echt gesteld is met onze klantentevredenheid. 139 respondenten vulden onze enquête in. In deze nieuwsbrief willen we je graag de resultaten van het onderzoek meegeven en blikken we ook vooruit op de acties die we hier als kantoor aan zullen koppelen. [Lees verder]

2022-11-21T15:12:52+01:00