Accountancy, tax & legal
13 maart 2024

Nieuwe registratieverplichtingen voor werkende vennoten en helpers

Vennootschappen die in de bouw- en schoonmaaksector werkzaam zijn, zullen binnenkort te maken krijgen met nieuwe registratieverplichtingen voor werkende vennoten en helpers. Deze veranderingen, aangekondigd door de overheid, zijn bedoeld om de strijd aan te gaan tegen sociale fraude.

Het is belangrijk voor bedrijven om zich bewust te zijn van deze nieuwe verplichtingen en tijdig aan de registratievereisten te voldoen. Door alle nodige informatie correct en nauwkeurig in te voeren in het register, kunnen ze mogelijke boetes en juridische complicaties voorkomen.

Het nieuwe register voor werkende vennoten en helpers wordt gezien als een positieve stap naar meer transparantie en eerlijkheid op de arbeidsmarkt. Het zal niet alleen helpen om misbruik en uitbuiting tegen te gaan, maar ook om de rechten en belangen van alle werknemers te beschermen.

In de toekomst zou dit nog uitgebreid kunnen worden naar andere sectoren.

Waar en welke gegevens moeten gemeld worden

De werkende vennoten en helpers zullen opgenomen moeten worden bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). In de KBO moeten volgende gegevens opgenomen worden:

  1. Rijksregisternummer
  2. Naam en Voornaam
  3. Begin- en einddatum van hun activiteit als werkend vennoot in de vennootschap of als helper in de eenmanszaak

Vanaf wanneer melden

De effectieve datum staat nog niet vast maar deze regeling zal uiterlijk tegen 1 juli 2024 in werking treden. Bij startende werkende vennoten zal dit gemeld moeten worden voor de aanvang van de activiteit. Bij de stopzetting van de activiteit zal dit gemeld moeten worden binnen de 15 dagen na de stopzettingsdatum.

Sancties bij niet naleving

Bij niet tijdige registratie riskeer je een geldboete van 500 tot 4 000 euro. Daarnaast kan de bestuurder of zaakvoerder hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden voor het betalen van de boete bij niet naleving.

Indien je hierover nog verdere vragen hebt of een kennismaking wil inplannen, kan je ons Tax & Legal team contacteren via legal@konsilanto.be.

© Marchien de Ree

De laatste nieuwtjes

  • Nieuwe regels nacebel codes 2025

Nieuwe regels rond NACE-BEL-codes sinds 2025: wat moet je als ondernemer weten?

26/05/2025|

Met ingang van 2025 zijn er belangrijke aanpassingen doorgevoerd in de NACE-BEL-codes – de classificaties die aangeven welke economische activiteiten je onderneming uitoefent en die geregistreerd staan in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Voor het merendeel van de bedrijven gebeurde deze aanpassing automatisch. Je krijgt tot eind november 2026 de tijd om je gegevens te bekijken en waar nodig kosteloos te corrigeren via het platform My Enterprise. [Lees verder]

  • Fiscale maatregelen paasakkoord 2025

Fiscale maatregelen uit het paasakkoord

07/05/2025|

Met het paasakkoord heeft de regering De Wever een eerste reeks aan fiscale maatregelen genomen. Het voorontwerp is nu naar de Raad van State voor advies. Na eventuele aanpassingen dient het nog door het Parlement goedgekeurd te worden. Als we de pers volgen dan kunnen we ervan uitgaan dat er nog zeker wijzigingen zullen volgen. Daarnaast onderhandelt de regering ook over de meerwaardebelasting. Ook hier zullen er nog wijzigingen volgen. Hierbij reeds een greep uit de meest in het oog springende maatregelen uit het paasakkoord. [Lees verder]

2024-04-04T11:44:52+01:00