window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-165612260-1');
Accountancy, tax & legal
16 februari 2023

Ben jij een gemengde btw-plichtige? Lees dan zeker dit artikel zodat je up-to-date bent met de recente wijzigingen.

Wanneer je als belastingplichtige enerzijds een vrijgestelde btw-activiteit uitoefent en anderzijds een belaste btw-activiteit word je gekwalificeerd als een gemengde btw-plichtige. Dit heb je al zeer snel, denk maar aan het vrijgesteld van btw verhuren van een appartement. Voor de gemengde belastingplichtige komen er enkele verplichtingen bij vanaf dit jaar. Wanneer je een gemengde belastingplichtige bent wil dit zeggen dat je maar een beperkt recht op aftrek hebt. Het recht op aftrek wordt berekend via het algemeen verhoudingsgetal, maar dit kan ook werden berekend door het werkelijk gebruik.

Het algemeen verhoudingsgetal betekent dat je globaal een bepaald percentage vaststelt op basis van de omzet. A rato van dit percentage is alle BTW dan aftrekbaar of niet aftrekbaar. Het werkelijk gebruik betekent dat je de BTW met betrekking tot bepaalde kosten of investering van de vrijgestelde btw-activiteit niet in aftrek neemt. De kosten met betrekking tot de volledige btw-activiteit mag je vervolgens volledig in aftrek nemen. Indien je het werkelijk gebruik toepast zal je ook steeds een verhoudingsgetal dienen te berekenen voor algemene kosten. Die kosten zijn zowel voor de vrijgestelde als de belaste btw-activiteit, denk hierbij aan kosten voor de boekhouder. Standaard gaat men uit van het algemeen verhoudingsgetal en is het werkelijk gebruik een uitzondering.

1ste verplichting: voorafgaande kennisgeving wanneer je werkelijk gebruik toepast

Wanneer u vanaf 2023 het werkelijk gebruik wil gaan toepassen moet je dit voorafgaandelijk melden. Wanneer je reeds in 2022 het werkelijk gebruik toepast, heb je nog tijd tot 30/06/2023 om dit te melden aan de fiscus.

2de verplichting: jaarlijks doorgeven van bepaalde gegevens

Jaarlijks ben je als onderneming verplicht om enkele gegevens door te geven aan de fiscus via de aangifte (Intervat). Deze gegevens dienen uiterlijk op 20 april van het betrokken jaar te worden meegedeeld. De gegevens die moeten worden meegedeeld zijn:

  • Definitieve verhoudingsgetal over het voorgaande kalenderjaar
  • Opdeling in % van de aangerekende BTW op de handelingen
    • Die uitsluitend gebruikt worden voor de activiteit met volledig recht op aftrek
    • Die uitsluitend gebruikt worden voor de activiteit zonder recht op aftrek
    • Die gemengd gebruikt worden (boekhoudkosten)
  • Het bijzonder verhoudingsgetal

Bij wijze van tolerantie dient deze informatie pas de eerste keer te worden bezorgd aan de fiscus begin 2024.

Vragen? Contacteer ons via het contactformulier of via je cliëntenadviseur die je vragen met veel plezier zal beantwoorden.

De laatste nieuwtjes

Leer onze collega Koen kennen

06/12/2023|

Wie is de man achter het gezicht dat geruime tijd op de homepagina van onze website te zien was? Wel, dat is Koen! Sportief, gedreven, doortastend en enthousiast. Dit zijn slechts enkele van de eigenschappen die hem kenmerken. Hij stelt zich graag kort aan jullie voor. [Lees verder]

2023-02-23T11:11:00+01:00