Nieuws2020-05-15T10:21:15+01:00

Nieuws en publicaties

BTW 6% – Afbraak en heropbouw

16/03/2021|Accountancy, tax & legal, In de kijker|

Koop of bouw je in België een nieuwe woning, dan betaal je hierop 21% BTW.  Koop je een woning die je volledig wil afbreken om vervolgens herop te bouwen? Dan kan je genieten van een verlaagd btw-tarief van 6% in plaats van de gebruikelijke 21%. Waarover gaat het? Sommige woningen zijn er zo slecht aan toe dat afbreken en vervangen door nieuwbouw een betere optie is dan renoveren. Onder bepaalde voorwaarden betaal je slechts 6% BTW betalen voor sloop en heropbouw van een woning.  Zowel projecten van bouwheren-natuurlijke personen als die van bouwpromotoren komen hiervoor in aanmerking. [Lees verder]

Onkostenvergoeding voor telewerk: De RSZ volgt de fiscus

15/03/2021|Human Resources, In de kijker|

Nu het stilaan duidelijk wordt dat thuiswerk ook na de coronacrisis een blijver wordt, heeft de belastingdienst een circulaire gepubliceerd over welke vergoedingen een werknemer belastingvrij betaald mag krijgen.  De principes die hierin werden opgenomen komen sterk overeen met de manier waarop de RSZ in het verleden deze kostenvergoeding reeds toepaste. De RSZ heeft dan ook beslist deze circulaire volledig te volgen voor wat betreft de kwalificatie van ter beschikking stelling van materiaal en terugbetalingen in het kader van kosten verbonden aan thuiswerk. [Lees verder]

Corona-werkloosheid in 2020 gelijkgesteld voor jaarlijkse vakantie in 2021

15/02/2021|Human Resources, In de kijker|

In normale omstandigheden is tijdelijke werkloosheid wegens overmacht niet gelijkgesteld voor vakantierechten.  Dit geldt bijgevolg ook voor de tijdelijke werkloosheid wegens corona.  Arbeiders en bedienden die in 2020 gebruik hebben moeten maken van corona-werkloosheid hebben bijgevolg minder rechten opgebouwd in 2020.  Dit zou dus normaal gezien een impact hebben op hun vakantiedagen en vakantiegeld in het jaar 2021. [Lees verder]

Populair deze maand

Bewaartermijn boekhoudstukken

21/06/2021|

Wij krijgen regelmatig vragen omtrent welke stukken nu wel in aanmerking komen voor vernietiging en welke niet.  Van welke jaren dienen er boekhoudstukken (aankoopfacturen, verkoopfacturen, bestelbonnen, leveringsbonnen, bankuittreksels, loondocumenten, fiches, elk relevant bewijsstuk, …) te worden bijgehouden en welke mag je weggooien? Hierin een overzicht.   Vaak wordt al snel gezegd dat stukken zeven jaar dienen bijgehouden te worden.  Maar het antwoord is genuanceerder.  De ene belasting is immers de andere niet. [Lees verder]

De coronapremie voor werknemers

18/06/2021|

De maximaal beschikbare marge voor loonopslag voor de komende twee jaar bedraagt 0,4 % bovenop indexaanpassingen die geraamd worden op 2,8 %. Dat is het resultaat van berekeningen van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven. Daarnaast besliste onze regering over een éénmalige coronapremie van maximum 500 euro netto.  Werkgevers die ondanks de coronacrisis goede resultaten behaalden kunnen hun werknemers hiermee belonen.  De uitwerking hiervan is nog niet helemaal rond. [Lees verder]