Human Resources
24 februari 2025

Loonnorm 2025-2026

Kan je jouw werknemers een loonsverhoging toekennen binnen kalenderjaar 2025-2026? En op welke manier kan dit dan? Het antwoord vind je in deze blog!

De loonnorm is de maximale marge voor de loonontwikkeling. Deze wordt tweejaarlijks vastgelegd en legt daarmee ook meteen vast hoeveel de loonkost mag stijgen. Het percentage voor 2025-2026 bedraagt opnieuw 0,00%. Dat wil dus zeggen dat de gemiddelde loonkost per voltijds equivalent gedurende 2 jaar onbelemmerd moet blijven.

De wet voorziet wel dat indexeringen en baremieke verhogingen mogelijk blijven, net zoals aanpassingen in het loon vanwege functiewijzigingen of normale promoveringen. Wij adviseren om dit te onderbouwen aan de hand van een bijlage aan de arbeidsovereenkomst.

Toepassingsgebied

De loonnormwetgeving is van toepassing op alle werkgevers en werknemers uit de privésector. Dus alle werkgevers en werknemers onderworpen aan de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités.

Belang van de loonnorm

Het doel van de loonnormwet is het creëren van een gezonde concurrentie met onze buurlanden en het op peil houden van de werkgelegenheid in ons land.

Wat telt mee?

Alles binnen de loonkost van de werkgever telt mee voor de berekening van de loonontwikkeling. Het uitgangspunt is dat men kijkt naar de gehele loonkost van de werkgever (≠  per werknemer). We sommen de onderdelen voor je op.

  • Alle brutolonen;
  • Alle verhogingen in natura (van smartphones tot bedrijfswagens);
  • Alle voordelen (cheques, maaltijdcheques, ecocheques…);
  • Aanvullende ziekte-uitkering;
  • Aanvullende gezinsbijslag.

Uitzonderingen op de loonnorm (deze lijst is exemplatief)

  • Niet-recurrente resultaatsgebonden bonussen (CAO-90);
  • Winstpremies;
  • De verhogingen van de loonmassa die voortvloeien uit de toename van het aantal personeelsleden in voltijdse equivalenten;
  • De bijdragen gestort in het kader van de pensioenstelsels die voldoen aan de voorwaarden bedoeld in titel II, hoofdstuk II, afdeling II, van de wet van 28 april 2003 betreffende aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.
  • Onkostenvergoedingen;

 

Heb jij nog een specifieke vraag? Contacteer onze HR-experten via payroll@konsilanto.be!